balkumzandjes.reismee.nl

2e etappe: Surabaya - Bromo - Malang

Daar zijn we eindelijk weer. Het valt niet mee om een reisblog bij te houden, misschien komt het wel door onze onervarenheid, maar wij krijgen vaak geen connectie en ook nu weer lang moeten wachten voordat we kunnen typen.

Vanuit een cafeetje in Malang hier onze update

1 augustus: met de taxi naar Cito, City of Tomorrow, een nieuwe shopping mall in Surabaya: bij binnenkomst tassencontrole, voor onze keinderen een nieuwe ervaring

Eten bij een soort Mac Donalds, met een lekkere mango/kipwrap. \daarna winkeltjes bekijken alles kost bijna niets!! schoenen 5 euro shirts 2 euro. De dames raakten niet uitgekeken maar konden zich goed beheersen er was toch geen plaats in de koffer. Muffins (droge) gekocht en naar het Line dance gekeken er was een wedstrijd. Denise moest naar de wc en dat was een speciale ervaring als er geen wc papieris maar wel een soort douche waarmee je je billen kon afsproeien. WE hebben er nu een nieuw loopje bij!! Ziet er leuk uit .

Taxi terug naar Hotel maar aangezien we niet konden zwemmen vanwege een wedding party vroegen we aan d e taxichaufferu waar we de laekkerste sate van java konden eten. We kwamen terecht bij een lokaal satetentje waar je nooit, nooit maar dan ook echt nooit je satezou gaan eten. Op straat achter zeil! Na de sate door dezelfde tazi chaufferu terug naar hoel waar we de wedding party beken hebben terwijl we een heerlijke avond maaltijd hebben genuutigd met echte lekkere sate.

2 augustus

half tien opgehaald door Teguh en op weg naar bromo eerst city tour Soerabaya.

\eerst naar de \zoo voor een foto van ons met het symbool van soerabaya: een haai (soera) en krokodil (baya) Jules wilde graag de zoo in. \we weet niet wie er het meest bekeken werd Wij of de dieren. \ze moesten ons steeds aanraken en wilden met ons op de foto. Volgens Taguh willen de mesnen hier graag een bleke huid en net zo'n 'grote' neus als wij. kamelen gevoerd en Komodo varanen gezien.

Daarna naar de nederlandse begraafplaats voor alle nederlandse militairen die omgekomen zijn in zeeslagen en gevechten. Indrukwekkend De meeste omgekomen tijdens de slag Javazee waarbij de Karel Doorman door de Japanners tot zinken werd gebracht.

Lunch in hotel Majapahit het vroegere oranje hotel Erg mmoi hotel helaas geen foto's want batt. op Hier heerlijke sate en sandwiches Jules heeft frietjes gegeten. Dit hotel heeft een belangrijke rol gespeeld tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van de indonesiers.

Nog even tussendoor een onderzeeboot bekeken die een nerderlands fregat heeft getorpedeerd. Op weg naar Bromo

Een sterk helllende weg met nog steeds heefl veel brommers met kinderen erop riesuiker en mais hotel boven op de berg 2300 meter hoog simpel zoals verwacht. bij aankomst was de zon onder en het was niet erg warm meer. Na lang wachten in de kantine eindelijk ons eten en jules zijn pannenkoek kwam als laatsts na een tweede portie tofu. mjammie mjammie

Vroeg gaan slapen want we moesten om drie uur op. Om zeker te zijn dat we wakker werden eerst nog een leuk deuntje uitgezocht op ppapa zijn mobiel (alouette) wat een pret.

4 augustus

Na een korte niet zo goed geslapen nacht ook nog koud gewekt door de wekker mobiel en ook nog door een tengger bleek later onze chauffeur van de Jeep te zijn. Je schrikt wel asl je de deur open doet en er staat zo'n man met muts en sarong voor je neus in het donker. Met de Jeep door een sdtoffige zandvlakte naar de top van de bergrug om de beroemde zonsopgang te zien. We waren er om vier uur en NIET allen er waren veel nederlanders die er al een uur eerder stonden om vooran te staan voor een mistige zonsop gang : Het was zo mistig dat we GEEEn zon hebben gezien maar wel veeeeeeeel kou hebben geleden. Daarna met jeep naar de zandvlakte waar we op ponnys werden gezet om naar de bromo krater te gaan. EEn bijzondere ervaring om met de pony's te rijden en daarna met de kinderen boven op de rand van een nog actieve vulkaan te staan. De lucht zullen we nooit vergeten wat een stank van de zwavelgassen die op je luchtwegen slaan. TErug gekomen bij het hotel hebben we genoten van het ontbijt waarbij we nu zelf ook voor de warme maaltijd kozen met koffie! we konden kiezen uit nasi of bami. wel elkker als je al een halve dag achter de rug hebt.

Daarna de rit naar Malang. onderweg een paar keer gestopt om wat te leren van Teguh onze fantatische gids die ons een kruidnagelboom heeft laten zien en uitgelegd hoe de boeren hun groenten verkopen zie de foto's die we hopelijk op de site krijgen.

In Malang aangekomen hebben we geluncht bij het bekende TOKO OEN sinds 1930 een baken van nederlands kolonialisme, maar voor ons volledig uit de tijd. geen stroom geen sate en geen sapjes . Daarna de nederlandse Heilig Hart kerk bezocht die er recht tegenover staat en waar opa van boxel naar toe ging toen hij hier zat.

Malang heeft veel nederlandse bouwwerken omdat de nederlanders hier tijdens de koloniale overheersing hun basis hadden. Een soort nederlandse stad zoals opa dit ook noemde in zijn dagboek. in 1950.

Op zoek gegaan naar de kazerne aan de Jalang (straat) Semeru waar hij gelegerd was. Op basis van de kaart die hij zelf getekend heeft van malang kwamen we uit bij een gebouw tegenover het stadion waar nu een school in zit. Nagevraag bij de bewakers die ons wezen op de oorspronkelijke borden die aan de muur hingen. Hoogstwaarschijnlijk heeft opa hier ook gezeten.

's avonds hebben we gegeten en gezwommen in het superde luxe hotel

gerard en jeanette

wat een avonturen zeker voor de kinderen en ook het indische eten zeker..... en iedere keer vol verrassingen.Fijn dat wij zo kunnen meegenieten met jullie. 'n Knuffel van Karel en van ons.

Dees

Nou lijkt erop dat jullie met volle teugen genieten. Vooral doorgaan! Geniet van de overwegend blauwe luchten die ik op de foto's zie. Wees voorbereid, hier in Brunei is het momenteel ongekend grijs. Bosbranden "all over the place". De zonnenstralen worden gedempt door rook en "El Ninjo" krijgt de schuld van alles. Droegen de mensen eerst monddoekjes tegen de "Mexicaanse griep", nu dragen ze ze tegen de "smog". Ben benieuwd of dit aanhoudt en of het ook in de rest van Borneo heerst.
Toeval wil dat ik tegelijk met jullie in KL ben. Mits de ogen het toelaten (na het "laseren" op vrijdag 7/8 in KL) zal ik proberen jullie even te ontmoeten . "Hope to SEE you soon".

Groeten, Dees

Fred van Hasselt

Ik vind jullie verhalen geweldig om te lezen.....Wat een ervaring en zeker voor de kinderen.
Vol plezier heb ik jullie verhaal gelezen over de trip van Surabaya naar Malang.
Zelf gaan wij deze trip ook maken in september, maar dan in omgekeerde richting.
Wij starten in Yogya en gaan dan naar Malang en vervolgens naar Surabaya.
Is er een mogelijkheid om in contact gebracht te worden met jullie gids? Wij zijn nog zoekende naar een goede gids + chauffeur.
Zoals je over de bromo schrijft, kan ik inderdaad de geur van zwavellucht weer zo voor de geest halen.
Ook jullie bezoek aan toko Oen doet mij denken aan mijn eerste bezoek aan Indonesie.
Ik hoop dat jullie een geweldige reis verder zullen hebben en ik blijf jullie verhalen lezen.
Mocht je ons in contact kunnen brengen met jullie gids op java, dan kun je mij mailen fredvanhasselt@hotmail.com

Vriendelijke groeten,
Fred.