balkumzandjes.reismee.nl

Brunei Darussalam - Bandar Seri Begawan - Kuala Belait

Good Morning!

voor het eerst deze vakantie kunnen we niets meer met onze Malay kennis. zowel op Java als in Sabah hebben we Selamat Pagi (goede morgen), Selamat Malam (goede avond), Selamat Datang (welcome), Terimah Kasih (bedankt), en Sama Sama (you're welcome/graag gedaan) kunnen gebruiken en dit heeft ons steeds lachende gezichten opgeleverd en veel waardering van de bevolking.

In Brunei echter, wordt de hele economie beheerst door Chinezen en kunnen we alleen met Engels terecht.

Na aankomst op het vliegveld en de geweldige ontvangst door Marloes, Sanne en Lisa, zijn we naar BSB (Bandar Seri Begawan) gegaan, waar we eerst de moskee hebben bezocht.

Ook Denise en Jules mochten/moesten een lange zwarte jurk aan en de schoenen en sokken moesten uit. goede uitleg door de gids, maar fotos binnen mochten niet. De koepel is recentelijk vernieuwd met 24 karaats goud (...) en binnenin zijn ook wat muren volledig bekleed met bladgoud, alsof het niets kost. Geen wonder dus dat diverse mozaik stukjes met goud door bezoekers (toeristen of gelovigen?) uitgekrabd waren en ontbraken.

Over braken gesproken, toen we buiten kwamen bleek nog maar eens dat jetlags toch niet zomaar weg te denkenzijn: Lisa moest twee keer overgeven, omdat haar lichaam nog in de war was na de reis vanuit Nederland.

Hierna kon ze weer vrolijk verder en zijn we gaan lunchen aan het water, bij fratini's , met uitzicht op de watervillage en continue heen en weer varende water taxi's.

Ook wij zijn met een watertaxi rondgevaren, eerst langs het paleis van de Sultan, naar de mangroves, om krokodillen (in het water gezien!)en proboscis monkeys (alleen op afstand) te zien. Daarna op bezoek in een huis in de water village.

Bij de pier voor de watertaxi's een fotootje gemaakt van een kindje met een Real Madrid shirt met Van Nistelrooy op zijn rug. Ook in de watervillage troffen we twee kindjes met voetbalshirtjes, waarvan een met een Holland shirt en (ook weer) Van Nistelrooy op zijn rug.

Het is nog goed te zien dat de zomerpromotours van de Engelse clubs goed oplevert: het wemelt van de Manchester United, Chelsea en Liverpool shirts.

Op weg naar Kuala Belait, waar Marloes en Dees wonen, nog even gestopt in het duurste hotel ter wereld, Het Empire. Ooit gebouwd door de broer van de Sultan in een vlaag van grootheidswaanzin. Er is maar liefst 1.1 miljard US$ gespendeerd, wat nevernooitniet terugverdiend gaat worden met een kamerprijs van € 125/kamer/nacht.

Wel leuk voor een paar fotootjes! Helaas mocht papa niet op de grote vleugel in de gigantische hal spelen: op slot en sleutel kon nietgehaald worden. toch leuk geprobeerd;)

Gisteren lekker wat aangelummeld, naar het zwembad, naar Kuala Belait, de was gedraaid (i.e. Pacheng, de ama) en papa met Dees hashen, zoals al aangekondigd!

nou nou, papa kreeg waar voor zijn geld! hashen is het rennen/lopen door de jungle waarbij je een trail loopt die door een 'heir'is uitgezet met wc papier dat in de bomen hangt.

Start is rond 17:15 uur en normaalgesproken ben je voor zonsondergang terug. soms gaat dat mis en blijf je een nachtje over in de jungle....

gisteravond waren er twee trails door twee mensen uitgezet, waarbij er een door Ivan Asshole (iedereen krijgt na 10 hashes een bijnaam) was uitgezet. Binnen de hele club was er bijzonder weinig vertrouwen dat zijn trail betrouwbaar en goed te traceren zou zijn en uiteindelijk bleek hij zijn naam meer dan waar te maken. De helft van de deelnemers begon al niet aan zijn trail, wij vroegen nog om aanwijzingen, maar deze waren dermate cryptisch dat we er niets mee konden. De trail had wel alles wat je kunt bedenken: slingerend aan lianen over het water (of er tot je middel in omdat de lianen niet doen wat je wilt, over boomstammen heen, modderpaadjes op en af: een heerlijke activiteit waarvan ik me voor kan stellen dat je hier helemaal verslaafd aan raakt.

de zon was al onder toen we er achterkwamen dat de 'lollypop' trail betekende dat we via dezelfde route weer terug moesten: in het donker ondertussen, met een groepje van 9, torchlights op ons hoofd, weer over boomstammen, uiteindelijk om kwart over 7 pas terug.

Na elke hash wordt er iemand 'gepakt', het mocht duidelijk zijn dat dit keer de heirs aan de beurt waren: een teil ijswater over hun hoofd. Daarna nog de 'virgin'ontgroenen, ik dus: in een teug een blikje jellydrink naar binnen werken: een drankje met stukjes gelei erin,dat de indruk geeft dat je beestjes aan het drinken bent. Gewaarschuwd door Dees, besloot ik het maar ineens achterover te slaan. Omdat hierdoor duidelijk werd dat ik voorbereid was, mocht Dees ook nog naar voren komen en als 'straf'ook nog een blikje achterover slaan.

Een leuke afsluiting van een bijzondere ervaring,waar ik nu nog steeds enthousiast van ben, zoals jullie kunnen lezen. misschien eens kijken of ik in de bossen bij Berlicum met Marcel ook zoiets kan organiseren....

Na afloop nog met Dees even wezen eten bij Labi Hilton, dat qua naam iets doet vermoeden, maar zoals de foto's laten zien, niets anders is dan een eetstalletje langs de weg, met wel lekker eten.

Jules en Denise vinden het hier helemaal geweldig, spelen met Sanne en Lisa, spelletjes doen, filmpje kijken, op K3 dansen (ook nog leuk voor Denise :))en met de Playmobiel spelen.

gistermiddag uiteraard ook weer op de kop gestaan in het zwembad op de club (eindelijk hebben de kinderen nu gezien wat de club is), waar ook de tennisbanen liggen, die de basis zijn voor de grote successen die tante Marloes boekt in Maleisie. voor de ambitieuzen: zie de foto met de bokalen! mooi he, voor een bosje chrysanten.

Nu even snel de hash-schoene binnenhalen: Pacheng heeft ze helemaal gewassen en geschrobd en buiten te drogen gezet, maar helaas komt er een enorm regenbui uit de lucht, waardoor even een litertje water uitgekapt moet worden.

tijd voor een bakkie heerlijke koffie

U zijt allen gegroet!

gerard en jeanette

wat een verhalen en avonturen allemaal. Zorg er wel voor dat jullie straks uitgerust terugkomen. Grapje.
Wij zijn van de week bij oma van Boxel op bezoek geweest. Ze vond jullie reis ook geweldig, maar.... is ook heel erg blij als jullie volgende week weer gezond thuis zijn. Groetjes ook aan Dees, Marloes en de kinderen.

marcel

mooi verhaal en wat betreft de Berlicum hash zoiets moet hier ook mogelijk zijn vooral in de natte seizoenen kan dat leuk zijn het likt een beetje op de moddercross die ze in Noord Holland doen.
veel plezier nog